Archive for 22 januari, 2010

Rodeohästar

Trots extremt bristande motivation igår så lyckades jag rida båda hästarna. Och det är ju så att när man väl kommer ut i stallet och börjar greja är det roligt. Men just detta att lyfta ändan från stolen och ta sig ut i mörker och kyla är väldigt segt. Jag är imponerad för varje gång jag gör det.

Gullan var lite (mycket) knäpp igår. Stohumör!

Skötte sig fint i början i skritt och trav och ett halvt varv i galopp, red i sommarhagen. Men sen skulle inte hon vara med längre. När jag vände från utgången började hon med sina vanliga skutt och huvudkast plus att hon gjorde en ”Svarta hingsten” stegring med mig på. Var faktiskt första gången jag tänkte ”nu slår vi över” men jag fick ner henne på alla fyra igen. Spänning i tillvaron är bra;)

Efter det var hon allmänt småknäpp och att galoppera FRÅN utgången var tydligen helt omöjligt. Så en halv stor volt blev bra med när andra halvan skulle avverkas tvärnitade hon och småstegrade/bockade. Just vid dom tillfällena är hon mycket nära påskbordet.

Men jag måste ändå säga att det tillslut gick hyfstat (om man bortser från att jag har en galopphäst som inte vill galoppera). Blev mycket travarbete och det skötte hon fin, fint. Gick att korta och länga stegen bra.

Sedan var det dags för lillskrutten. Det är kul att se att hon äntligen har fattat att man ska röra sig framåt. Det är slut med ”växa-fast-i-marken-stilen”.

Och hon har börjat testa 🙂

Red henne också i sommarhagen. Hon lyssnade bra men det var samma sak med henne, det är väldigt jobbigt att gå ifrån utgången. Första gången vi kom förbi när började hon bocka, riktiga bockar;) Och stegra sig, yiihaa! Man är väl ganska mycket knäpp som sitter med ett stort leende och tycker det är kul när hästen busar.

Men det är väldigt skönt att se att hon inte är i koma längre.

Sen skötte hon sig fint och vi kunde trava några varv och det är inga problem att kontrollera tempot eller styrningen. Även att stå still en stund i halten går bra.

En riktigt liten busfröken. När hon sedan kommer in i stallet står hon och sover på gången, trots att hon igår fick bli uppbunden på ett nytt ställe.

Tyvärr var jag aningens senil igår så jag glömde byta bett på henne. Hon gillar ju inte det tvådelade D-ringsbettet men ändå satte jag på henne det igår. Nytt försök att komma ihåg att byta på söndag!