Duktiga körhästar

Igår var det dags att testa ifall Lucas var inkörd så som jag fått berättat. Och det gick galant. Med goda hjälp av ”grannen” vill säga. Hade aldrig våga testa det själv. Rider gärna halvgalna hästar men köra har jag som sagt väldig respekt för.

Vi började att tömköra med bara sele, sedan med kedjor som släpade i marken plus en släpa efter. Efter det tog vi vår gamla kälke och körde ett varv i ena hagen, inga problem. Det roligaste var att Lucas såg så NÖJD ut. Öronen framåt och pigga steg. Han tyckte detta var riktigt kul.

Till sist testa vi vagnen/sulkyn. Det var lite, lite läskig dom första metrarna och när han skulle vända gick han emot skaklarna och det var lite läskigt dom första gångerna. Sen gick han som han aldrig hade gjort annat förut. Duktiga, duktiga hästen.

 

 

 

”Tjallen” tömkör Lucas

Vem är gladast, häst eller kusk ?!😉

Duktig kille

Efter Lucas så tyckte jag att vi ska ju iallafall testa att sätta på Godis selen och tömköra lite. Jag har tömkört honom förut och då var han jättefin. Lyssnade och jobbade på bra. Så vi satte på selen och jag tömkörde lite i paddocken. Sen testade vi kedjor och släpa, ingen reaktion.

”Vad sjutton”, vi testar vagnen. Jag var ju mest lite fundersamt på om han skulle bli för pigg och het. Men det gick hur fint som helst. Visst han var framåt med mjukare och mera uppmärksam än Lucas. Vi tog en tur ut på grusvägarna och lät honom trava på. Jäklar vad det gick😀 Och vad nöjd han var, fast han tyckte nog att det var konstigt med stor, tung sele och skramlig vagn. Han är allt en liten prins, goda Godingen😀

Har aldrig haft en snällare häst.

Matte´s älskling (Gullan´s placering som nummer ett är starkt hotad). Notera vår otroligt moderna kälke i förgrunden😉

”Men hallå, det här har jag gjort förr. Gamla nyheter”

Stora arbetshästen😉

 

 

Kommentera

