Envis men smart häst

Igår kväll var det tömkörning som gällde för Kasira och Gullan.

Kasira tömkörde jag på gårdsplanen och det gick jättebra. Var andra gången jag testade Duallygrimman på henne och det funkar alldeles utmärkt. Men bett i munnen slänger hon gärna med huvudet och gapar och grejar men med Duallygrimman är hon helt stilla med huvudet.

Det fungerar ju ungefär som en kapson men med skillnaden att det är en lös rem över nosryggen som ger en eftergift när man lättar i handen. Jag gillar verkligen den! Och det verkade hon också göra. Den är även superbra när man ska träna hantering från marken, blir lite effekt när man ska ”säga ifrån” och den ger efter direkt som belöning.

Hon travade några varv åt varje håll och det gick bra, lugnt och fint.

Efter henne skulle jag tömköra Gullan och jag har konstaterat att hon tycker det är tråååååkigt att tömköras i paddocken;) Hon går i snigelfart och när man ska trava vill hon gärna stanna och stå still.

Men hon skötte sig fint i traven efter att hon förstått att vi visst skulle jobba och såg mjuk och fin ut. Men när jag skulle be henne galoppera surade hon till och körde sin vanliga Gullanuppvisning dvs ”Svarta hingsten” stegringar, backutsparkar och bockningar, som värsta rodeahästen.

När hon gör detta så åker ju såklart linorna över ryggen på henne och jag måste stanna för att lägga rätt dom och då är hon helnöjd för då SLIPPER hon ju jobba. Ger mig f*n på att hon lärt sig det för jag riktigt ser hur hon flinar åt mig. Jäkla häst;) Men efter en hel del uppvisning från hennes sida blev det galopp i båda varven. Vänster var helt OK men i höger är hon stel och går inte riktigt jämt med bakbenen.

Blev ordentlig streatching när vi kom in och hon såg nöjd ut när man släppte lite på spänningarna i bakdelen. Men en del jobb kvar innan hon är helt fräsch i musklerna där. Mycket massage!

Kommentera

